Vid inläsning av återrapportering från Webpay kan det hända att transaktioner inte går att matcha till någon faktura i Fortnox.
Ibland är detta helt i sin ordning men i de flesta fall är det något som behöver åtgärdas. Några vanliga fel är:
- Kunden har fått en återbetalning men att ingen motsvarande faktura skapats i Fortnox.
- Referensen som används för matchning inte är sparad i korrekt faktura och/eller att en faktura ersatt en annan faktura utan att referensen följt med.
- Samma referens finns i flera öppna fakturor.
- Referens saknas.
Fel som ovanstående gör att återbetalningen inte kan matchas mot någonting i Fortnox. Vi får ett matchningsfel och då bokas transaktionen istället mot ett s.k. OBS-konto.
Om vi inte vill att hela inläsningen för dagen skall stoppas för enstaka matchningsfel kan vi ställa in tröskelvärden för när filen skall stoppas respektive passera.
Matchningskontrollen genomförs innan själva avprickningen för att undvika massbokningar mot felkontot där matchningen av någon anledning slutat fungera.
Procentuell feltröskel
Den procentuella feltröskeln utvärderas först. Regeln går ut på att max X % av antalet transaktioner får vara matchningsfel. Denna är framförallt bra ifall man har många transaktioner per dag.
En feltröskel på t ex 2% skulle ge att max 2 transaktioner av 100 får vara matchningsfel för att inläsningen skall passera.
En lagom procentuell feltröskel kan vara 2-3 %.
Antalsfeltröskel
Om den procentuella feltröskeln inte blir godkänd, t ex 2 av 5 transaktioner har matchningsfel, utvärderas antalsfeltröskeln.
Antalsfeltröskeln finns då den procentuella feltröskeln blir för trubbig. Man kan hantera ett några felmatchningar om det totala antalet transaktioner är få.
En lagom antalsfeltröskel kan vara 1-5 transaktioner.